کد خبر : 958
تاریخ انتشار : سه شنبه ۶ خرداد ۱۳۹۹ - ۲۰:۰۹
چاپ خبر دیدگاه‌ها برای روشی متفاوت در تبلیغ دین بسته هستند
-

روشی متفاوت در تبلیغ دین

روشی متفاوت در تبلیغ دین
روش های تبلیغ هر روحانی متفاوت است، و این طلبه با زیر پا گذاشتن غرور خود و با کارهای جهادی، لبخند را به آن ها هدیه کرده است.

خبرگزاری فارس– جواد عباس زاده: همواره روحانیان و طلبه‌های علوم دینی از دیرباز به‌ عنوان افراد مورد اعتماد و وثوق مردم بوده و صرف‌نظر از برخی استثناءها، مرجعیت دینی در طول اعصار مختلف همواره ملجأ و پناهگاه مردم بودند، در بین این افراد الگوهایی از صداقت، راستی، مردم‌داری، ساده‌زیستی و فداکاری به وفور می‌توان یافت و کسانی که با مایه گذاشتن از وقت و جان خود در خدمت مردم بودند، در جریان وقوع سیل و زلزله‌های سال‌های اخیر صحنه‌هایی به‌یادماندنی از پیشتازی تعدادی از طلبه‌ها و روحانیان در قالب گروه‌های جهادی را شاهد بودیم و در آخرین آزمون در موضوع کرونا و گرفتار شدن مردم در بحران ناشی از شیوع ویروس به اذعان دوست و دشمن روحانیان و حوزه‌های علوم دینی سربلند از آزمون مردم بیرون آمدند و در سنگر گمنامی و در حالی‌ که بسیاری نگران دفن عزیزان از دست‌ رفته خود بودند  برخی طلبه‌ها و روحانیان پا پیش گذاشتند و داوطلبانه به غسل و کفن اموات پرداختند.

در گوشه‌ای از ایران اسلامی در شهر سراب، مسجد حضرت ابوالفضل در میدان ۷ تیر،کانون توجه قرار گرفت و به مرکز جنب‌وجوش جهادی بدل شد، بسیاری از پیران و قدیمی‌ها عنوان کردند که این فعالیت‌ها آنها را به یاد فعالیت مردم و حضور فعالانه در فعالیت‌های انقلابی در مسجد امیرالمؤمنین (مسجد بازار) می‌اندازد که با محوریت آیت‌العظمی ملکوتی و برخی از روحانیان وقت سراب صورت می‌گرفت که در بحبوبه خیزش آرمان‌گرایانه و انقلابی مردم به مرکز و خواستگاه انقلابیون سراب تبدیل شد، با وقوع زلزله سراب قرارگاه جهادی با هدایت امام جماعت این مسجد و کمک‌های بسیجی‌ها و جوانان مسجدی به مرکزی برای هماهنگی کمک‌ها تبدیل شد و در جریان کرونا که اکثر مساجد و تکایا به علت رعایت مسائل بهداشتی تعطیل‌ شده بودند ولی مسجد حضرت ابوالفضل با ارائه کارکرد جدید و مردم محورانه به مرکزی برای حمایت از مردم در برابر حمله ویروس منحوس کرونا تبدیل شد.

حجت‌الاسلام محمد صلاح‌زاده از روحانیان جوان و جهادی سراب است که بی‌تمنا و بدون هرگونه چشمداشت آستین همت بالا زده و به قول خودش وظیفه اصلی روحانی بودنش را انجام می‌دهد،پای صحبت‌های این روحانی فاضل نشستیم و چندوچون کار را از او پرسیدیم.

وی این‌گونه خود را معرفی می‌کند و از فعالیت‌های مسجدی‌ها می‌گوید: محمد صلاح‌زاده اهل سراب  طلبه حوزه علمیه قم و امام جماعت فعلی مسجد حضرت ابوالفضل شهرستان سراب هستم، بلایا و حوادث طبیعی درحالی‌که یک سختی و ابتلاء و درد هست و به‌نوعی آزمون الهی و یک فرصت برای دیگران برای شرکت در نوع‌دوستی و بروز حس انسانیت و هم دردی است.

 بنده هم به‌عنوان یک طلبه کوچک نه‌تنها مستثناء نیستم بلکه به اعتبار انتساب به معارف قرآنی و … مشوق و پیش‌قدم هم باید باشم. لذا اتفاق زلزله سال گذشته و بیماری کووید ۱۹ برای طلبه‌های جهادی انقلابی فرصتی مؤمنانه در مسیر خدمت خالصانه بود و بس.

فعالیت‌های مسجد در ایام زلزله به‌صورت قرارگاهی و منسجم و با همراهی بسیج و ستاد اجرایی حضرت امام شروع و در مقطعی تا مدت‌ها بعد از آن با همت جوانان و حمایت‌های مردم انقلابی و نوع‌دوست سراب ادامه داشت تا شیوع کرونا.

در ابتدای زلزله از طبخ غذای گرم برای زلزله‌زده‌ها شروع بعد به تأمین البسه و پوشاک و لباس گرم مناسب فصل زمستان تا ارسال بسته‌های معیشتی و رفع نواقص و مشکلاتی که با ورود بنده یا هماهنگی با ادارات و یا تأمین مالی از طریق خیران قابل‌حل بود.

شاید در مدت ۴ هفته متوسط هر روز در مقطعی دو وعده و در اواخر  یک وعده هر روز بین ۳۰۰ تا ۶۰۰ پرس غذای کامل ارسال شد.

طی سه مرحله و هر مرحله متوسط بین چند ۱۰ نفر خانوار بسته‌های معیشتی در روستاهای ترشاب، دونیق، هولیق، هروان‌ و اندرآب بین خانواده‌ای زلزله‌زده پخش شد و این اواخر در شب سوم قدر هم مجدد مخصوص مناطق زلزله‌زده تعداد ۲۶۰ پرس غذای گرم پخته و تقسیم شد.

عدد معینی الآن در خاطر بنده نیست ولی میلیون‌ها تومان مشارکت قابل‌توجه مردم در این مسئله را شاهد بودیم .

الآن هم مترصد ورود در برنامه کمک جهت تأمین ساخت‌وساز و جذب مشارکت مردمی بابت این امر هستیم که به‌موقع اطلاع‌رسانی خواهد شد.

اما راجع به کرونا نه بنده بلکه بحمدالله باوجود بسته بودن مساجد و حسینیه‌ها، این مجموعه‌های مردمی انقلابی مجاهدانه درخشیدند که جای تقدیر و تشکر دارد. مجموعه ما هم به حمدالله با همکاری و مشارکت مادی و معنوی مردم و در کنار بسیج و اداره تبلیغات اسلامی توانسته دو مرحله ذبح قربانی و ارسال بسته‌های گوشت گرم و نیز تهیه قریب به ۴۵ بسته معیشتی به قیمت متوسط هر بسته ۳۵۰ هزار تومان بین خانواده‌های آسیب‌دیده از کرونا و نیازمندان تقسیم کند.

حتی در یک مرحله از طریق بسیج مسجد نیز تعداد ۴۰ بسته به همین منوال برای خانواده‌ها ارسال شد،البته مسجد حضرت ابوالفضل با رعایت مسائل بهداشتی و الگوهای رعایت سلامت در امر مبارزه با کرونا پذیرایی نمازگزاران بوده همچنین در شب‌های قدر نیز با ضدعفونی و تأمین ماسک از میهمانان میزبانی کرد.

مردم از حضور طلاب در کنارشان در این مشکلات و آزمون‌های الهی که به یک نگاه،رحمت الهی برای دیگران است،جدا احساس شعف می کنند و این نوعی التیام خاطر است ولی گاهی اوقات چون نمی‌توانند برخی مشکلات مردم مردم را حل کنند به دلایل متعدد شرمنده هستند، بنده به دنبال متهم کردن مسوولان یا کسی دیگر نیستم اما در مسئله کرونا اگر نیروهای انقلابی و بچه‌های جهادی با حمایت‌ها و مشارکت‌های مردمی به امر حضرت آقا لبیک نگفته بودند ما شرمنده مردم می‌شدیم و این در شان ما نیست و خدمت‌های قبلی ما را زیرسؤال می‌برد.

در این ایام هم خاطره شیرین داریم و هم تلخ، خاطره تلخ این ایام امر تغسیل و تدفین فوت‌شدگان بیماری کرونا بود. در یک مورد که بنده توفیق داشتم، از غربت این مسافران دیار باقی و بی‌کس دفن شدنشان ناراحت‌کننده بود یادم می‌آید این‌قدر این خانواده‌ها در بهت این اتفاق بودند که از اول تا آخر غسل این بنده خدا چندین بار تذکر دادم ولی پسر متوفی در بهت و تعجب و ناراحتی گیج مانده بود.

  از شیرینی‌های این ایام هم اینکه ما به کسی رو نزدیم مگر اینکه کاسه صبر ما  لبریز شد که اصلاً عجیب بود برای بنده سخت بود چون خیلی از مردم طلب کمک کرده بودیم، تلقی این بود که شاید استقبال قابل‌توجهی نشود، ولی با توکل به خدا و امید به رحمت واسعه الهی فقط یک حرکت کوچکی شروع شد و با این حرکت کوچک نزدیک به ۲۰ میلیون تومان کمک نقدی جمع‌آوری شد.

 از همه عزیزانی و همشهریان خودم چه در سراب چه در تهران  کرج، تبریز و… تشکر و قدردان هستم آخرین کلام دست‌بوس مردم بوده و هستیم،
 انشاالله.

این روحانی جهادی در مورد کلمات زیر احساس خود را چنین بیان می‌کند:

سراب: سراب شهری به و سعت ایران بدون مبالغه و با مردمی دوست داشتنی و همراه با انقلاب.

طلبه:کمترین خادم از خادمین با پیشینه‌ای تابناک از جهاد و شهادت.

فعالیت جهادی: تجلی رحمت خدا در قلوب همه مردم و خوش درخشیدن زیبای مردم.

مسجد: مرکز انجام همه کارهای خوب.

روحانی محل: امام در محراب و خادم در بین مردم مومنانه و خالصانه بدون منیت و چشمداشت.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.