کد خبر : 694
تاریخ انتشار : شنبه ۲۰ مهر ۱۳۹۸ - ۲۰:۰۸
چاپ خبر دیدگاه‌ها برای تخم کدو مورد اقبال کشاورزان سرابی بسته هستند
-

تخم کدو مورد اقبال کشاورزان سرابی

تخم کدو مورد اقبال کشاورزان سرابی

نوشته مهدی مستفید سراب قطب تولید تخمه آجیلی کدودر استان قریب یک ماه است که برداشت تخمه آجیلی کدو در شهرستان سراب آغاز شده است شواهد میدانی نشانگر افزایش معنادار تولید این محصول توسط کشاورزان سرابی است. با وجود این که جهاد کشاورزی آماری در خصوص سطح زیر کشت این محصول و چرایی تمایل کشاورزان

نوشته مهدی مستفید

سراب قطب تولید تخمه آجیلی کدودر استان
قریب یک ماه است که برداشت تخمه آجیلی کدو در شهرستان سراب آغاز شده است شواهد میدانی نشانگر افزایش معنادار تولید این محصول توسط کشاورزان سرابی است.
با وجود این که جهاد کشاورزی آماری در خصوص سطح زیر کشت این محصول و چرایی تمایل کشاورزان به کشت آن منتشر نکرده است ولی به وضوح می توان دید که شهرستان سراب به قطب تولید این محصول در استان تبدیل شده است .
بی شک قیمت های پایین خرید تضمینی گندم و سیب زمینی و زیان تناوبی کشاورزان تولید کننده این محصولات را می توان یکی از دلایل تغییر در الگوی کشت منطقه دانست .کشاورزان منطقه در حالی دست به این تغییر زده اند که قیمت تضمینی (بخوانید انحصاری!!) ۲۲۰۰ تومانی اعلامی گندم برای سال ۹۹ نیزنه تنها تفاوت فاحشی با قیمت تمام شده گندم وارداتی دارد حتی از هزینه تمام شده ۲۲۹۵ تومانی که مورد تایید وزارت جهاد کشاورزی هم قرار گرفته بود پایین تر است . اعلام قیمت تضمینی ۴۱۵ تومانی هم برای سیب زمینی که بر اساس اظهارات تولید کنندگان در سال جاری قیمت تمام شده اش بیش از ۱۲۰۰ تومان بوده است خود گویای سیاست جاری کشور در بخش کشاورزی است!
فارغ از معایب این تغییر الگو و تاثیر آن بر تولید محصولات اساسی. تولید این محصول جدید فرصت جدیدی برای ایجاد چرخه جدید اشتغال در منطقه فراهم می کند .با ایجاد واحدهای خشک کن این محصول در منطقه می توان موجبات افزایش کیفیت تخمه تولیدی را فراهم کرد . با اختصاص بخشی از میدان تره بار به مرکز خرید و فروش این محصول می توان خرید و فروش آن را تسهیل کرد ،با ایجاد واحدهای فراوری و بسته بندی علاوه بر افزایش توان رقابتی آن در بازارهای جهانی می توان اشتغال قابل توجهی هم در منطقه ایجاد کرد .
اما در شرایطی که مسئولین منطقه از بیکاری جوانان منطقه مویه می کنند! در سکوت سنگین مسئولین در خصوص این رخداد تنها شاهد دو واکنش به آن در فضای مجازی بوده ایم . اولی اخطار شهرداری به برخورد با خشک کردن تخمه در کوی و برزن که خوشبختانه با تسامح شهرداری و همکاری اهالی محل رفع شد و دیگری عکس منتشر شده در یکی از کانالهای پر بازدید شهرستان که تخمه های پهن شده در ورودی شهر در آستانه ورود دوچرخه سواران تور آذربایجان را دور از شان شهر سراب تصویر کرده بود!!

برچسب ها : ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.