کد خبر : 1357
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۷:۴۶
چاپ خبر دیدگاه‌ها برای از تشکیل سپاه در سراب تا تدابیرهوشمندانه در جهت رفع فتنه ها و پاسداری از مردم بسته هستند
-

در گپ و گفت با دکترمتفکرازاد عنوان شد:

از تشکیل سپاه در سراب تا تدابیرهوشمندانه در جهت رفع فتنه ها و پاسداری از مردم

از تشکیل سپاه در سراب تا تدابیرهوشمندانه در جهت رفع فتنه ها و پاسداری از مردم
دکتر محمدعلی متفکر آزاد استاد اقتصاد دانشگاه تبریز، فرمانده پیشین سپاه هشترود و عضو شورای فرماندهی سپاه مراغه و سراب می‌باشد.

دکتر محمدعلی متفکر آزاد از فرماندهان پیشین سپاه پاسداران و استاد دانشگاه تبریز در گفتگو با شبکه خبری مردم به مناسبت تأسیس سپاه پاسداران گفت: هم‌زمان با سراسر کشور در اوایل سال ۱۳۵۸ شهید والامقام حسن متفکرازاد حکم تأسیس سپاه سراب را از ستاد مرکزی سپاه در تهران دریافت کرد. در تهران حکم تأسیس سپاه در سراب را دریافت کرد و به‌عنوان فرمانده سپاه سراب منصوب شد.

این‌جانب نیز به همراه تعدادی از جوانان انقلابی به عضویت شورای فرماندهی سپاه سراب انتخاب شدیم.

در آن زمان عضو هیئت‌علمی دانشگاه تبریز بودم که بنا به درخواست ستاد مرکزی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و با موافقت دانشگاه به‌عنوان مأمور در سپاه ایفای مسئولیت می‌کردم و تا مدت‌ها در سپاه خدمت نمودم و بعد از انتصاب شهید حسن آقامتفکرآزاد، بنده تا زمان بازگشت به دانشگاه تبریز به‌عنوان جانشین ایشان در سپاه سراب انجام‌وظیفه می‌کردم؛ و سپس به اقتضای شغلی به دانشگاه بازگشتم و به ارائه خدمات علمی خود در دانشگاه مشغول شدم.

دکترمتفکرازاد افزود: درواقع سپاه پاسداران از نخستین روزهای پیروزی انقلاب اسلامی در تهران تشکیل‌شده بود، ولی تأسیس رسمی آن پس از تصویب قانون اساسی، به‌موجب اصل ۱۵۰ آن در ۲ اردیبهشت ۱۳۵۸ اعلام گردید و در سراسر کشور واحدهای آن شروع به عضوگیری و فعالیت نمودند.

سپاه درواقع نخستین نهاد انقلابی و مردمی بود که با حکم حضرت امام ره تشکیل شد و مآمن و پناهگاه مردم و انقلابیون بود در آن زمان‌ها هنوز وزارت اطلاعات و نهادهای فرهنگی مثل سازمان تبلیغات اسلامی و ارشاد اسلامی شکل نگرفته بودند و شهربانی سابق نیز ضعیف بود اما با درایت امام ره و تلاش نیروهای برخاسته از متن مردم و پاسداران در جهت حفظ و پاسداری از دستاوردهای مردم و خون شهدا کارهای مهم و تأثیرگذاری صورت گرفت.

سپاه در سراب در اوایل انقلاب کارهای شگرفی انجام داد

در شهرستان سراب نیز به همت سپاه پاسداران باتدبیر شهید حسن آقا متفکر آزاد خدمات بسیار بزرگ انجام گرفت که نمونه‌هایی از آن را می‌توان در پیشگیری از درگیری‌های مسلحانه فتنه گران گرفته تا ختم به خیر شدن قائله خلق مسلمان و حرکت‌های انقلابی دیگر ذکر کرد که برای بیان آن‌ها نیاز به فرصت و وقت مناسبی است.

وی بابیان خاطراتی از آن روزهای سراب یاداورشد: به باددارم که در جریان فتنه خلق مسلمان و اشغال صداوسیمای مرکز تبریز توسط آنان، مردم سراب بسیار ناراحت و خشمگین بودند و از اینکه در رادیو اعلامیه‌های جعلی به نام مردم سراب از طرف هواداران حزب خلق مسلمان قرائت می‌شد مردم متدین و انقلابی شهر بسیار ناراحت شده و به‌عنوان اعتراض به آن در محوطه سپاه سراب تجمع کردند و در حمایت از انقلاب اسلامی و محکومیت اشغال‌کنندگان صداوسیمای تبریز خواستار اقدام عملی شدندکه که باتدبیر شهید متفکرازاد و به همت سپاه پاسداران جمع کثیری از مردم انقلابی و داوطلب به اردبیل عزیمت کرده و در مرکز صداوسیمای اردبیل تجمع و راهپیمایی کردند و با شعار و حمل شعارنوشته‌ها انزجار خود را از حرکت‌های ساختارشکنانِ فتنه گران ابراز داشتند و این ندای اعتراضی مردم سراب در اخبار ساعت ۲۱ سراسر نیز منعکس و پخش شد.

در مورد مقابله با اقدامت تروریستی منافقین نیز با هوشمندی سپاه سراب و تدبیر به‌موقع فرمانده شهید، عناصر فریب‌خورده دستگیر شدند و با این کار از یک حرکت کور و خشن از طرف منافقین جلوگیری به عمل آمد و فریب‌خوردگان نیز قبل از آنکه دستشان به خون مردم آغشته شود فرصت ندامت و توبه و بازگشت به مردم پیدا کردند، چراکه در صورت وقوع ترور و حرکت‌های مسلحانه حکم‌های سنگینی درانتظارانها بود.

در دوران دفاع مقدس نیز سپاه سراب نقش محوری داشت و اعزام‌ها و ساماندهی نیروهای سپاه و بسیج با هماهنگی سپاه صورت می‌گرفت.

دکترمتفکرآزاد خاطرنشان کرد: سپاه در طول حیات خود همواره در کنار و همراه مردم بوده و هست و درواقع مهم‌ترین نهاد مردمی و انقلابی است که اهمیت آن را می‌توان در کلام امام عزیزمان به وفوردید. وقتی‌که فرمودند “اگر سپاه نبود، کشور هم نبود” و “ای‌کاش من هم یک پاسدار بودم”

هم‌اکنون نیز سپاه علاوه بر همراهی با سربازان گمنام امام زمان و نیروهای مسلح کشور در خنثی‌سازی توطئه‌های دشمنان نقش محوری و عظیمی دارد.

اعزام رزمندگان به جبهه ها
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.