کد خبر : 1080
تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۸ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۶
چاپ خبر دیدگاه‌ها برای ضرورت حفظ و نگهداشت گاو برتر نژاد سرابی بسته هستند
-

روابط عمومی جهادکشاورزی

ضرورت حفظ و نگهداشت گاو برتر نژاد سرابی

ضرورت حفظ و نگهداشت گاو برتر نژاد سرابی
نماینده سراب گفت:نژاد گاو سرابی ذخیره و نژاد مهم جهانی و سرمایه ملی است.

به گزارش شبکه خبری مردم ،”یوسف داودی نماینده مردم سراب”و رئیس مجمع نمایندگان آذربایجانشرقی درمجلس درجمع خبرنگاران گفت: نژاد گاو سرابی یک ذخیره و نژاد مهم جهانی و سرمایه ملی بشمار می آید، نگهداری ژن گاو سراب برعهده وزارت جهادکشاورزی بوده و شهرستان سراب به عنوان خاستگاه اصلی این نژاد از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است این نژاد در مرکز اصلاح نژاد گاو سراب ذخیره و نگهداری می‌شود.

وی با اشاره به روش اسپرم‌گیری و نگهداری آن در ازت مایع و بانک اسپرم به صورت طولانی مدت بعنوان یکی از روش‌های رایج ذخیره ژنتیکی نژادهای خاص و مهم که در بسیاری از اقصی نقاط جهان مورد استفاده قرار می‌گیرد، اظهار داشت: ذخایر ژنتیکی متعلق به نسل‌های آینده کشور است، حفظ و حراست از ذخایر ژنتیکی برعهده دولت و وزارت جهادکشاورزی است.

 

گاو-سرابی-2

در مورد پیدایش این توده ژنتیکی در ایران و نیز در منطقه سراب دیدگاه‌های مختلفی توسط مردم بومی مطرح ‌می‌شود که به برخی از آنها اشاره می‌شود. گروهی به نقل از گذشتگان معتقدند که این نژاد در زمان‌های قدیم به‌وسیله تعدادی از خوانین سراب از منطقه دیگری به سراب آورده شده است و گروهی معتقدند که یک توده گاو توسط یکی از سران ایل شاهسون از قره‌باغ به این منطقه وارد شده و با گاوهای بومی منطقه آمیزش یافته و گاوهای سرابی از آنها به‌وجود آمده‌اند. عده‌ای دیگر نیز عقیده دارند در حدود ۳۰۰ سال پیش، اجداد این نژاد از دیگر نقاط به این منطقه آورده شده است. نظریه‌ای نیز وجود دارد مبنی بر آن که قبل از مشروطیت شخصی به نام امیر بهادر تعدادی گاو از کشور روسیه تزاری وارد سراب نموده و پس از آمیزش با گاوهای بومی منطقه باعث پیدایش گاوهایی شد که به‌نام نژاد یا توده گاو سرابی معروف‌اند./ منبع: موسسه تحقیقات علوم دامی

رئیس مجمع نمایندگان استان آذربایجان شرقی ادامه داد: ژن گاو سرابی در مقایسه با گاو هلشتاین به عنوان نژادی جهانی و پرشیرده دارای مزایا و محاسن ویژه ای است نژاد گاو سراب در برابر بیماری‌ها از جمله بیماری ورم پستان، جفت ماندگی، پوکی استخوان، بیماری کفتار و کبد چرب که از وحشتناک‌ترین بیماری‌های دامی بشمار می آید، مقاومت بی‌نظیری از خود نشان می‌دهد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.